EDUKAČNO- ZÁŽITKOVÝ TRÉNING RODIČOVSKÝCH ZRUČNOSTÍ
FILIÁLNA TERAPIATréning rodičovských zručností je nádherný, silný a niekoľko desaťročí vedou modelovaný edukačno- zážitkový program pre rodičov, ktorý vznikol zo samotnej Terapie hrou. Latinský pojem „Filial“ znamená „potomstvo“ a už od 14. storočia sa rozšíril a začal používať vo význame „vzťah s potomstvom“, vzťah s dieťaťom“.
A presne na tomto najdôležitejšom spojení, vzťahu rodič-dieťa je celá Filiálna terapia vystavaná. Učí rodičov, ako vedia byť vďaka sebe samým tými, ktorých deti skutočne potrebujú.
„Rodina je veľké laboratórium, je prvou a stálou školou, v ktorej učenie sa láske prebieha nie suchopárnymi poučkami, ale presvedčivou silou vlastnej skúsenosti.“
sv. Ján Pavol II.
Čo Filiálna terapia prináša?
Upevnenie a posilnenie vzťahu medzi rodičom a dieťaťom
Pokojnejšiu atmosféru a klímu v rodine
zvýšenie porozumenia a citlivosti rodičov voči vlastnému dieťaťu
Zníženie rodičovského stresu & zvýšenie sebakontroly dieťaťa
Redukciu nežiadúceho sociálneho správania u dieťaťa
Nahradenie neproduktívneho rodičovského správania
AKÉ SÚ BENEFITY?
PRE RODIČOV
Rodičia sa učia používať súbor zručností, ktoré maximalizujú schopnosť dieťaťa využívať hru pre jeho zdravý vývin, rozvoj a rast. Prostredníctvom spoločne strávených stretnutí dochádza k interakcii rodiča a dieťa, ktorí dostávajú príležitosť „vidieť sa“ navzájom novými spôsobmi formujúcimi a posilňujúcimi ich vzájomný vzťah, čo sa prejaví v jeho novej kvalite a pozitívnych zmenách v rámci správania dieťaťa.
NAUČÍTE SA:
- porozumieť prejavom, emóciám, motívom a potrebám dieťaťa, ale aj tým svojim,
- vedieť ich vnímať, verbálne odrážať a primerane na ne reagovať,
- stanovovať jasné, pre dieťa zrozumiteľné, pevné a zároveň láskavé hranice,
- stanovovať limity na udržanie bezpečných hraníc,
- odovzdávať deťom životné posolstvá budujúce empatiu, vnútornú motiváciu a silu i odolnosť
PRE DIEŤA
- lepšie porozumie ich vlastným pocitom, zámerom a správaniu
- schopnosť vedieť pomenovať a vyjadriť pocity sociálne vhodnejším a prijateľnejším spôsobom
- redukciu problémového správania
- získanie väčšej dôvery v seba, ale aj v iných
- posilnenie zdravého sebavedomia, sebaobrazu a sebaregulácie posilnenie vzťahu s rodičom i okolitým svetom
„Najsilnejšou terapiou je ľudská láska, najmocnejším pôvodcom zmien je vzťah.“
Bruce Perry
Začiatok Filiálnej terapie sa dá prirovnať k výučbe „cudzieho jazyka“. Keďže hra dieťaťa z ktorej Tréning rodičovských zručností vychádza, je zároveň jedinečnou a prirodzenou formou detskej komunikácie, potrebujeme sa so základmi tohto jazyka najprv oboznámiť, osvojiť si ho, sčasti zautomatizovať a tiež tak trochu spoznať „inakosť“ malých bytostí, ktoré ňou hovoria.
Aj preto začíname tromi úvodnými stretnutiami, ktoré absolvuje iba rodič samotný (bez dieťaťa), individuálne v trvaní 50min., v časovom rozmedzí 90 min. raz za týždeň.
Po absolvovaní úvodnej časti, začína 10 praktických týždňov v rámci ktorých rodič audio- vizuálne nahrá 10 tridsať-minútových „hrových“ stretnutí s vlastným dieťaťom. Stretnutia má možnosť nahrávať doma (záznam je potrebné terapeutovi zasielať), alebo v našej špeciálne zariadenej hrovej miestnosti.
V rámci každého týždňa, v ktorom rodič nahráva stretnutie s dieťaťom sa zároveň stretáva aj s terapeutom– individuálne v trvaní 50 min..
Človek môže prečítať množstvo kníh o výchove, rodičovskom prístupe a deťoch, vypočuť si rady, prednášky, podcasty. No pre efektívne učenie sa akýmkoľvek schopnostiam, zručnostiam, či „umeniu“, ktorým rodičovstvo svojim spôsobom naozaj je, potrebujeme najmä osobné skúsenosti a časom i odborným vedením podkuté zručnosti.
Úlohou terapeuta je preto nie len edukovať, ale najmä sprevádzať. Viesť rodičov pri rozpoznávaní reflexných reakcií na dieťa, pomáhať rodičom preskúmať a pochopiť ich vlastné emočné reakcie, porozumieť a korigovať chybné presvedčenia o dieťati (napr.: „on mi to robí naschvál“, „chce mi všetku tú moju snahu len prekaziť“,… ), modelovať a nacvičovať situácie, ktoré rodičom pomôžu naberať vhodnejšie spôsoby reagovania na miesto tých zaužívaných, zautomatizovaných (vydieranie, vyhrážanie, poučovanie, tresty, zákazy, a pod.).
Stretnutia s terapeutom sú personalizované a prispôsobené individuálnym potrebám konkrétnych rodičov a konkrétnych detí. Obrovskou výhodou je audio-vizuálny záznam, ku ktorému sa vraciame a na ktorom sa veľmi špecificky učíme. Plynutím takto štruktúrovaných sedení sa automatické reakcie rodičov na dieťa oslabujú, a naopak rozvíjajú sa tie produktívnejšie, čo vedie k trvalému posilneniu vzťahu a zlepšeniu aktuálnej situácie.
Platí sa týždenne: individuálne 65€
Program zahŕňa:
-3 úvodné teoretické stretnutia + 10 praktických blokov (individuálne v trvaní 50 min., skupinovo v trvaní 90 min.)
-analýzu desiatich nahrávok dieťa-rodič terapeutom
-komplexný manuál rodičovských zručností vyvinutý priamo jej zakladateľom Dr. Garry L. Landrethom a kol.
-možnosť absolvovať a nahrávať hrové polhodinky bez ďalšieho poplatku u nás v špeciálne zariadenej hrovej miestnosti
Často kladené otázky
Ako sa prihlásiť na konzultáciu/ poradenstvo/ terapiu?
Na konzultáciu/ poradenstvo/ terapiu sa môžete prihlásiť prostredníctvom e-mailu na info@hravapsychologia.sk, alebo telefonicky na čísle: +421 944 120 690.
Radi Vám pomôžeme!
Kde konzultácie/ poradenstvo/ terapie prebiehajú?
Všetky konzultácie/ poradenstvo/ terapie prebiehajú v špeciálne zariadenej hrovej miestnosti na adrese:
Rebarborová 1/B, 821 07 Bratislava (areál Harley-Davidson)
V prípade potreby môžu stretnutia prebiehať aj online. Platformu si spoločne dohodneme.
Ako prebieha prvé stretnutie?
Počas tohto stretnutia ma bude zaujímať s čím prichádzate, čo Vám robí problém, s čím by ste potrebovali pomôcť, alebo čo by ste potrebovali zmeniť. Budem sa Vás pýtať na skutočnosti, ktoré mi pomôžu lepšie chápať Vašu situáciu. Zároveň však budem plne rešpektovať a akceptovať hranicu Vašej otvorenosti.
Na záver úvodného stretnutia s rodičmi/rodičom si zároveň dohadujeme termín diagnostickej nahrávky (ktorý je zahrnutý v cene úvodného stretnutia) u mňa v špeciálne zariadenej hrovej miestnosti (herni), na ktorej bude prítomný len jeden rodič (ideálne mamina) s dieťaťom, ktorému chceme pomôcť. Terapeut v miestnosti vtedy nie je. Toto stretnutie je audio-vizuálne nahrávané a jeho cieľom je zachytiť, či vidieť dieťa a jeho interakciu s rodičom v relatívne prirodzených podmienkach. Rodič k tomuto stretnutiu dostane 4 nenáročné inštrukcie.
Až na základe analýzy tejto nahrávky sa rozhodujeme, aký prístup je ideálnym, čo si spolu prechádzame na podiagnostickom stretnutí, kde zároveň vysvetľujeme všetky podrobnosti, postup práce a samozrejme čokoľvek ďalšie sa rodič bude potrebovať spýtať.
Kontakt
Mgr. Michaela Basandová
TELEFÓN:
+421 944 120 690
E-MAIL:
info@hravapsychologia.sk